Iltapäivätoiminta alakouluikäisille lakisääteiseksi ja kunnan järjestämisvastuulle eriarvoistumiskehityksen ehkäisemiseksi
1.-6.-luokan oppilaat ovat liian pieniä selvitäkseen yksin pitkistä iltapäivistä. Kuitenkaan koulupäivisin ei ole riittävästi tarjolla iltapäivätoimintaryhmiä. Yksin tai kaveriporukassa, ilman luotettavaa aikuista, vietetyt iltapäivät eivät tue riittävästi lapset tervettä kasvua ja kehitystä. Kunta saa valtionosuutta ryhmämuotoisen iltapäivätoiminnan järjestämisestä tuntuvasti. Lisäksi tulosidonnaiset asiakasmaksut tukevat toiminnan riittävää järjestämistä myös taloudellisesti. Kunnalle toiminta on edullista. Järjestämättä jättäminen voi tuottaa isomman laskun turvattomien iltapäivien seurauksena olevan pahanolon oireiden hoitamisessa.
Esimerkiksi Ruotsissa alle 12-vuotiaille on perinteisesti järjestetty iltapäivätoimintaa, mikäli huoltaja(t) on töissä tai opiskelemassa. Toiminta-ajat myös joustavat jonkin verran huoltajien työvuorojen/opiskeluaikojen mukaisesti. Pienimmille koululaisille on ollut ryhmämuotoista toimintaa koulun yhteydessä olevissa tiloissa, joissa tilaa on varattu yhdelle luokalle 120 m2 eli kahden luokkahuoneen verran, joista toinen on sisustettu vapaa-aikaan ja lepoon sopivaksi. 3. – 6.-luokkalaisille toiminta on ollut enimmäkseen ns. avointa toimintaa, kuten meillä nykyään on leikkipuistoissa pienimmille järjestetty. Tarvekysely tulisi järjestää edellisen vuoden keväällä seuraavaa lukuvuotta ajatellen.
Ohjaajien monipuolinen koulutus on lasten kasvua tukevan ja eriarvoistumista ehkäisevän toiminnan edellytys.
Esitämme puoluekokoukselle hyväksyttäväksi:
Koululaisten iltapäivätoiminta alakouluikäisille lakisääteiseksi ja kunnan järjestämisvastuulle eriarvoistumiskehityksen ehkäisemiseksi
29.1.2016
HTY:n Naisosasto ry
Maarit Fredlund
puheenjohtaja